Konsert – Vårkonsert i Härryda Kyrka

Sköna maj led mot sitt slut men vi hann spela in den annalkande sommaren och ge en vårkonsert i Härryda Kyrka, i år igen!

Plats

Härryda Kyrka

Datum

2026 05 24


Det är alltid lika roligt att få spela in sommaren och att få förfrågan att göra det ännu en gång i Härryda Kyrka. Om man har gjort det två gånger så är det snudd på tradition. Så vem vet, har vi riktig tur kanske vi får möjlighet att dyka upp igen nästa år.

Förra året gav vi en vårkonsert under ledning av Cecilia Ekmark, där huvudnumret var en oboekonsert med solist Line Rønn Ingvardsen. Den här gången blev det utan solist, och vi bjöd på en blandad somrig (och blommig?) musikalisk kompott under ledning av GöteborgsOperans egen Dieter Schöning.

Dieter Schöning är utbildad på Musikhögskolan i Göteborg och är alt. 1:e konsertmästare på GöteborgsOperan. Han började i Stora Teaterns orkester 1987 och kom då närmast från Aarhus symfoniorkester. Sedan starten 1994 har han tillhört GöteborgsOperans orkester. Dieter är också medlem i stråkkvartetten Klarakvartetten. Under flera år undervisade han på Musikhögskolan i Göteborg och är en flitigt anlitad kammarmusiker samt spelar även jazzviolin i ett flertal konstellationer.

Det var första gången vi fick det stora nöjet att ledas av Dieter – vars stora engagemang, smittande entusiasm och såklart, enorma stråkexpertis, uppskattades av orkestern väldigt mycket. Vi hoppas vi får tillfälle till fler samarbeten.

Tack till Härrydas ljus- och blomsterfond till minne av Tomas Hansson som i samverkan med Landvetter-Härryda Pastorat möjliggjorde konserten.


Vårt program

  • George Gershwin (1898 – 1937) – S’ Wonderful
  • Johan Helmich Roman (1694 – 1758) – Sinfonia N:o XX, i e-moll
  • Andrew Yiu – Aria for string quartet
  • Oscar Nathan Straus (1870 – 1954) Tre satser ur Serenade für Streichorchester, i g-moll
  • George Gershwin (1898 – 1937) – Summertime

Dirigent – Dieter Schöning
Konsertmästare (vikarierande) – Linda Molin 

Konsert – Kammarmusik i Lerum

PKO under konsert på Dergårdsteatern i Lerum

Konsert på Dergårdsteatern i Lerum med pianosolist Mikael Holmlund, under ledning av Cecilia Ekmark.

Plats

Dergårdsteatern, Lerum

Datum

2026 03 22


Om minnet inte sviker, och vi har koll på vår konserthistorik, så var det 23 år sedan Partille kammarorkester spelade i Lerum senast. Alldeles för länge sedan, med andra ord. Och med tanke på mottagandet den här helgen hoppas vi på att det inte dröjer lika länge tills vi får möjlighet att spela i vår grannkommun igen. Vi kommer gärna!

Den här gången var det föreningen Kammarmusik i Lerum som gav oss tillfälle att spela på en lite större scen än vad vi vanligtvis är bortskämda med. Och inför en fantastisk publikuppslutning! En riktigt rolig konsertupplevelse och utomordentligt arrangemang.

Konserten leddes av dirigent Cecilia Ekmark som flera gånger tidigare tagit sig an oss som dirigent, med stort tålamod, noggrannhet och taktfasthet.

Cecilia Ekmark har lång erfarenhet som flöjtpedagog och flöjtist i kammarmusikformatet där de egenproducerande konserterna ofta innehållit ett ytterligare sceniskt uttryck genom bild, poesi, koreografi eller elektronik. När hon började undervisa på kulturskolan i Lerum 2015 med ansvaret för att leda Lerums Blåsorkester växte intresset för dirigering och musikalisk utveckling i orkesterformatet. Det ledde senare till vidareutbildning inom orkesterledning på Ingesunds Musikhögskola, Dirigentuka i Stavanger och flertalet kurser för Jerker Johansson. Idag delar Cecilia sin tid som lärare på kulturskolan i Lerum med frilansuppdrag som dirigent för fritidsorkestrar.

Det var också ett återkommande samarbete med konsertpianisten och kyrkomusikern Mikael Holmlund som vi haft det stora nöjet att få spela med tidigare, både som solist och tillsammans med Mikaels kör i Sankt Pauli församling.

Mikael Holmlund började spela piano i sin hemstad Umeå, och tog som ung även lektioner i orgel och fagott. Han vikarierade från tio års ålder som kantor. Efter studier vid Norges musikkhøgskole där han tog kandidatexamen med högsta betyg, studerade han vidare vid Musikhögskolan i Hannover, innan han vände tillbaka till Norges musikkhøgskole och tog diplomexamen. Han har vunnit flera priser vid pianotävlingar, bland annat 1:a pris vid Svenska Pianopedagogförbundets tävling för unga svenska pianister och 2:a pris vid Grieg Concours. 2002 utsågs han till vinnare av Solistpriset i Sverige. Mikael har framträtt på konserter på en mängd olika platser i Sverige och Norge liksom i Köpenhamn, på Färöarna och Åland samt i Berlin, Hannover, Bryssel, Salzburg, S:t Petersburg, Tokyo, New York och Cleveland. Han har varit solist med bland annat Kungliga Filharmonikerna i Stockholm, Svenska Kammarorkestern och Bergen Filharmoniske Orkester och har idag sin bas som kyrkomusiker i Sankt Pauli församling i Göteborg.

Konserten på Dergårdsteatern bestod av ett utökad program jämfört med ”genrepet” föregående helg 15/3. Utöver repris på det vi framförde då (i Sankt Pauli kyrka) bjöd Mikael på två solostycken, Franz Schuberts Impromptu Bb-dur och Clara Schumanns Caprice à la Boléro, och vi gjorde även ett gemensamt extranummer.

Stort tack till Kammarmusik i Lerum för arrangemanget, solist Mikael Holmlund för professionell bravur, Cecilia Ekmark för allt jobb och tålamod med oss – och inte minst till alla som kom och lyssnade.


Vårt program

  • Gustav Holst (1874-1934) – Brook Green Suite
  • Gerald Finzi (1901-1956) – Eclogue for Piano and String Orchestra
  • Franz Schubert (1797-1828) – Impromptu Bb-dur Op 142 nr 3
  • Clara Schumann (1819-1896) Caprice à la Boléro Op 5 nr 2
  • Edward Elgar (1857-1934) – Serenade for Strings
  • Clara Wieck Schumann (1819-1896) – Konsertsats i f-moll
  • Fanny Hensel (1805-1847)– Pianokvartett i Ass-dur

Dirigent – Cecilia Ekmark
Piano – Mikael Holmlund
Konsertmästare – Malin Bergman 

Konsert – Holst, Finzi, Elgar & Clara Schumann

Partille Kammarorkester under konsert i Sankt Pauli kyrka mars 2026

Musikgudstjänst i Sankt Pauli kyrka med pianist Mikael Holmlund, under ledning av Cecilia Ekmark.

Plats

Sankt Pauli kyrka

Datum

2026 03 15


Årets andra konsert 2026 och en musikgudstjänst i Sankt Pauli kyrka. Ännu en gång fick vi tacksamt möjlighet att ledas av Cecilia Ekmark som tidigare flera gånger lett orkestern med bravur, senast under en vårkonsert i Härryda Kyrka 2025, men som även medverkat som tvärflöjtssolist, bl a under orkesterfestivalen 2023.

Det var även ett återkommande samarbete med konsertpianisten och kyrkomusikern Mikael Holmlund som ett flera gånger tidigare inspirerat och glatt oss med fint musikaliskt samspel, både som solist och tillsammans med Mikaels kör i Sankt Pauli församling.

Konserten blev ett riktigt bra genrep inför kommande helgs konsert på Dergårdsteatern i Lerum 22/3. Där kommer hela programmet att framföras igen, men även bl a bjudas på solostycken av Mikael Holmlund.


Vårt program

  • Gustav Holst (1874-1934) – Brook Green Suite
  • Gerald Finzi (1901-1956) – Eclogue for Piano and String Orchestra
  • Edward Elgar (1857-1934) – Serenade for Strings
  • Clara Wieck Schumann (1819-1896) – Konsertsatz i f-moll

Dirigent – Cecilia Ekmark
Piano – Mikael Holmlund
Konsertmästare – Malin Bergman 


Konsert – Orkesterfestivalen 2025

Orkesterfestivalen 2025

Konsertfrossa, kulturkalas och uruppföranden med Syskonorkestrarna i Väst!

Plats

Frihamnskyrkan

Datum

2025 09 20


Tre dagars festival fullspäckad med musik och vi i Partille Kammarorkester gick ut som näst sista ”Syskonorkester” för att framföra festivalprogrammets 18:e konsert i Övre salen i Frihamnskyrkan. Samma upplägg som när vi var med förra gången festivalen hölls 2023, även den här gången med Finn Rosengren som dirigent, men med ett helt annorlunda och väldigt spännande program.

Vi brukar blanda rätt friskt och spela allt ifrån barockmusik till nutida verk, men den här gången var det mer moderna toner på programmet än någonsin, även om verken som framfördes rent praktiskt faktiskt spände över två millennier. Två helt nykomponerade stråkmusikverk från 2025, specialskrivna åt oss av kompositörsstudenterna Adina Carlinger och Nina Sandell vilka studerar komposition på musikhögskolan i Piteå vid Luleå Tekniska Universitet och en sats ur Sven-Eric Johanssons ”Spelmanssymfoni” från 1974.

Riktigt kul att de båda kompositörerna kunde ta sig ner hela vägen från de norrländska vidderna och medverka på konserten där de fick presentera såväl sig själva som sina verk inför uruppförandena.

Ett stort tack till Familjen Jungens Stiftelse för stipendiet som möjliggjorde det hela, och även till SOF för initiativet att låta kompositörsstudenter skriva anpassade verk till oss som fritidsorkester. Och sist, men absolut inte minst, till Nina och Adina för att vi fick möjlighet att framföra era stycken.

Program

  • Nina Sandell– Sequence (uruppförande)
  • Adina Carlinger – Dualitet (uruppförande)
  • Sven-Eric Johansson (1919-1997) – Spelmanssymfoni, (Symfoni nr 7)

Finn Rosengren, Dirigent
Malin Bergman, Konsertmästare


Om festivalen

Festivalen var den femte orkesterfestivalen som gjordes i Syskonorkestrarna i Västs regi. Under tre dagar, 18–20 september, bjöds på inte mindre än 19 orkestrar, 19 konserter, 5 seminarier, 5 workshops och 1 panelsamtal. Även en stor utställning med bland annat musikhandlare, instrumentbyggare, nothandlare, instrumentreparatörer och information från olika samarbetspartners.

Det hela gick av stapeln i Frihamnskyrkan i Göteborg och helt ideellt anordnat utan entréavgifter för alla som ville komma. Läs mer om orkesterfestivalen, alla syskonorkestrar och medverkande på Syskonorkestrarna i Västs hemsida.